Moezel 2013

Maandag 10 juni: traject Lexmond -> Neef (359 km.)

De maand mei, een maand om snel te vergeten, heeft de oorspronkelijke reisplannen wat in de war geschopt. I.p.v. ruim een maand, kunnen we nu slechts een week of 2 weg. Engeland, de 1e keuze valt af omdat we te laat zijn met maatregelen voor Luna te treffen. De 2e keuze, Oost-Duitsland en de Oostzeekust, laten we schieten i.v.m. de overstromingen aldaar. Voor Bretagne, de 3e keuze, zijn de weersvooruitzichten de 1e week zodanig, dat we gemakshalve uiteindelijk voor de Moezel kiezen. Het is niet ver en we kunnen eventueel terug via Noord-Frankrijk, zodat we de komende 2 weken toch een leuk rondje denken te kunnen maken.

We vertrekken met zon, maar in Duitsland begint het te regenen. Hopelijk geen voorbode voor de rest van de week. In Neef is het betrekkelijk rustig. Er staat een 15-tal campers, terwijl er zeker plaats is voor 50 campers. De CC kost € 6,- plus € 2,- voor stroom.

De CP in Neef (gezien vanaf de brug)

Neef ligt tegenover de Calmont, volgens het boekje de steilste wijnberg van Europa.

Dinsdag is het licht bewolkt,  regelmatig zon en ca. 22 graden. We wandelen naar Bremm aan de andere kant van de rivier om geld te pinnen. We nemen een stukje van het pad dat naar de top van de Calmont leidt, maar verlaten dat al snel en lopen het dorp in. Vandaag geen zin om te “klettern”. Hele horden fietsers passeren ons. Het omroep Max-gehalte ligt hier wel erg hoog (zegt wie ?) Het Moezelgebied is natuurlijk wel bij uitstek geschikt voor mooie wandel- en fietstochten. Eerlijk is eerlijk.

Ruïne van het 12e eeuwse klooster

Later op de middag nog een wandeling naar de ruïne van het klooster, daterend uit de 12e eeuw, gemaakt, zodat we ons portie beweging voor vandaag wel hebben gehad (een kleine 10 km. gewandeld alles bij elkaar). Onderweg kwamen we een van de vele Magirus Deutz tractors tegen.

Nee, het is niet Henk Krol achter het stuur van deze Deutz

Woensdag 12 juni: traject Neef -> Graach (56 km.)

Sun Park, zoals de CP in Graach heet, heeft na de dood van Marco (die aan de drank ten onder schijnt te zijn gegaan) een nieuw en ouder (hoe kan het ook anders met een dergelijke parknaam) beheerdersechtpaar. Vergeleken met de overige Stellplatzen an der Mosel was het hier nooit goedkoop, maar € 13,- is toch wel wat veel, al zijn de voorzieningen uitstekend. Jammer alleen dat we die niet nodig hebben.

Tja, als je naar de Moezel gaat, moet er natuurlijk gefietst worden. Dus hup op de pedalen naar het toeristische Bernkastel, het stadje met de oude vakwerkhuizen, de smalle straatjes enz., maar ook de Kik, de winkelketen met goedkope kleding en troepjes, de Lidl en Aldi.

Het raadhuis op de Markt

Na de warme, drukkende dag, koelde het vannacht niet af en bleef het binnen 23˚C. Niet lekker geslapen.

Donderdag is het wederom broeierig warm (26˚C) en schijnt de zon volop. Mooi weer om naar Bernkastel te wandelen (2,5 km.) Daar zien we Pieter, kapitein van de Moselperle. Pieter en zijn vrouw Doris kennen we van Mojacar. Als we aan de Moezel zijn, treffen we elkaar soms. Vandaag vaart hij rondjes van 1 uur met een ander schip. Speciaal voor ons vaart hij even om en zet ons af bij de CP in Graach (zat niet in de rondvaart inbegrepen maar dat wisten de betalende gasten niet). Nooit gedacht dat we nog eens een Moezeltochtje zouden maken. Hebben we dat ook weer meegemaakt. In ieder geval was het een gratis lift en als echte VIP's mochten we in de stuurhut naast de kapitein plaatsnemen, waarvandaan je weer een andere kijk op de Moezel krijgt.

Kapitein Pieter en zijn schip.

De beheerder heeft alle camperaars gewaarschuwd voor het slechte weer dat op komst is (storm en hevige regen). We waren koud terug of de eerste druppels vielen. In no time was het afgekoeld naar 18 graden. De verwachte storm is uitgebleven, dus loos alarm wat dat betreft. Tot 23.00 uur wel stevige regenbuien gehad.

Vrijdag 14 juni: Graach -> Wintrich (15 km.)

Vanmorgen zijn we een stukje verder stroomopwaarts gegaan, all the way to Wintrich. Wederom rijden we door lieflijk gelegen dorpjes die tegen de heuvels aangeplakt liggen met als centraal punt de obligate torenspitsen.

De CP in Wintrich vinden we mooier en rustiger dan die in Graach. Met name als je aan de noordkant, aan de rand van de CP gaat staan, kijk je uit over velden en hoor je de vogels vrolijk fluiten. Gespot (in alfabetische volgorde): eksters, kraaien, kwikstaartjes, lijsters, merels, mussen, veldleeuwerikken, vinken en zwaluwen. 1 Soort hebben we nog niet gedetermineerd (pfff...), maar we denken aan het (witstuit)barmsijsje Lachen. Voor al dit natuurgeweld betaal je bovendien slechts € 8,- incl. stroom en gratis wifi (toch mooi € 5,- minder dan in Graach).

O ja, zouden we bijna het weerbericht vergeten: vandaag was het bewolkt, af en toe zon, 20˚C. Lekker weer om buiten te lezen.

Vooruit, nog maar een Deutz

Zaterdag kennis gemaakt met Hennie en Ercumet, die al net zo enthousiast praat als hij schrijft. Was leuk hen te ontmoeten. Omdat de temperaturen overdag aardig op beginnen te lopen, besluiten we zondag wat langer in Wintrich te blijven. Hoewel het dorp zelf weinig voorstelt, staan we wel op een prachtplekje met vrij uitzicht. Er is een supermarkt in het dorp waar je voor de dagelijkse boodschappen goed terecht kunt.

Zondagavond op dit terras gegeten (schnitzel natuurlijk)

Vanmorgen (maandag 17 juni) naar het 4 km. verderop gelegen Brauneberg gefietst om aldaar bij de ‘Treff’ boodschappen te doen. De keuze is daar toch iets groter dan bij de buurtsuper in Wintrich. Het was een leuk fietstochtje, dus op deze warme dag toch nog wat beweging gehad. Omdat het rond het middaguur al 30˚C was, zijn we verkast naar een schaduwrijk plekje. Iedereen hangt loom onder een boom, want het is te heet om enige activiteit te ontplooien. Even met de voeten in de Moezel gezeten, zwemmen lijkt iets te riskant met de stroming en de langsvarende schepen. Als Lekbewoners weten we dat het gevaar in een klein hoekje kan zitten.

Naast al die Moezelschepen, komt dit mooie Nederlandse schip "Sailing Wind" voorbij varen.

Intussen staan we nog steeds op dezelfde plek. Met temperaturen van 31 graden hebben we geen zin om te gaan rijden. Het is al dagen op een rij snoeiheet en hier staan we op een min of meer beschut plekje. We komen niet verder dan op de fiets een boodschap doen,  in de stoel hangen met een boek, een tukkie doen en 's avonds buiten zitten met een glaasje wijn.  Op het moment van schrijven is het woensdagavond 23.00 uur en buiten nog 26 graden (binnen 28 graden).

Vannacht en voormiddag stevige regen- en onweersbuien. Geen hagel of overgelopen toestanden als elders aan de Moezel. Wel stonden kleine delen van het fietspad naar Brauneberg blank. Rond het middaguur was het droog en brak de zon door. De temperatuur is tot een aangename 22 graden gedaald (een verschil van zo'n 10 graden met de afgelopen dagen). Morgen maar weer eens ergens anders heen, want na bijna een week hebben we het wel gezien hier.

Vrijdag 21 juni: traject Wintrich -> Trier (57 km.)

We staan in Trier op Reisemobilpark Treveris *) gelegen op fiets- en loopafstand van de historische stad (€ 8,50, stroom ca. € 1,- kWh en water € 0,01 per liter). De universiteitsstad Trier is samen met Worms een van de twee oudste steden van Duitsland. Het is tevens de geboorteplaats van de door sommigen vermaledijde Karl Marx.

*) Oorspronkelijk heette Trier Augusta Treverorum, dat later Treveris werd genoemd.

CP "Treveris" in Trier

We wandelen langs de Moezel naar de stad. Om het centrum te bereiken, dat aan de andere kant van de rivier ligt, moet je de uit de 2e eeuw daterende Romeinse brug met bogen oversteken. De brug staat op de Unesco Werelderfgoedlijst.

Halverwege de Romeinse brug mooi uitzicht

Over de hoofden van fotograferende toeristen heen, een foto proberen te maken van het bekendste monument,  Porta Nigra. De 2e eeuwse Romeinse stadspoort dankt haar naam aan de zwarte laag op de stenen die in de middeleeuwen door roetafzetting is ontstaan.

De Dom St. Peter (4e eeuw en daarmee de oudste bisschopskerk van Duitsland) en Onze-Lieve-Vrouwekerk staan eveneens op de Unesco werelderfgoedlijst.

De Grote Markt oftewel de Hauptmarkt is een mooi stadsplein waaraan schitterende panden in allerlei stijlen staan en dat gedomineerd wordt door de Gotische marktkerk St. Gangolf (foto links). Het Marktkruis uit het jaar 958 (foto rechts) was het symbool van het verkrijgen van marktrechten.

Fontein van de Hl. Georg op de Kornmarkt

Naast de vele andere bezienswaardigheden, Romeinse baden enz.  heeft Trier ook diverse musea en een theater. Een stad die we al een paar keer hebben bezocht en nog steeds de moeite van een bezoekje waard vinden. Al is het maar om te winkelen, want het is ook een heerlijke winkelstad Hebberig

Nadat we bij de Chinees van een lunchbuffet hebben genoten met een koud pilsje erbij, wandelen we doodmoe terug naar de CP. We zijn koud terug uit de stad, of er komen 3 Nederlandse campers voor en naast ons staan. Blijken het Janny en Martien met hun zoon, schoondochter, kleinkinderen en de ouders van de schoondochter te zijn. Allemaal uit Lexmond!  Janny en ik kennen elkaar van de Vrouwen van Nu, waarvan we allebei jaren bestuurslid zijn geweest. Morgen maar gauw verder Lachen

Zondag 23 juni: traject Trier -> Klüsserath (44 km.)

Eerst even naar Wasserbillig net over de Luxemburgse grens  (12 km.) waar niet alleen het water (flauw grapje) maar ook de diesel goedkoper is. Na de tank goed vol te hebben gegooid, gaan we terug naar de Moezel. De weersvooruitzichten en het feit dat we woensdag weer thuis moeten zijn, doen ons besluiten niet naar Frankrijk te gaan. Dit houden we dan maar te goed voor de nazomer. Het regent af en toe, dan weer een zonnestraaltje en het is ca. 18˚C. De voorspelling voor de komende dagen is niet veel beter, dus de kans dat we eerder naar huis rijden is groot.

De CP in Klüsserath is ruim opgezet, dus je hoeft niet dicht op elkaar te staan (alhoewel er mensen zijn die dat prettig schijnen te vinden). Het kost € 6,- en stroom € 1,- per 1 kWh.

John Deere tractoren, aardig, maar het neusje van de Deutz heeft toch net iets meer.

Maandag 24 juni: traject Klüsserath -> Neef (87 km.)

In de stortregen vertrekken we naar Neef. Het is amper 17 graden (ruwe schatting). In Piesport doen we nog even wat boodschappen bij de Enkabe.

Als we langs Lössnich komen (foto hier boven), begint de zon te schijnen (niet fanatiek overigens). Omdat we dat een van de leukere camperplekken aan de Moezel vinden, houden we daar een lunchstop en laten we Luna even flink rennen. Iedereen weer tevreden, dus tuffen we door naar Neef. Er staan maar een paar campers, zal wel aan het weer liggen. Het Moezelcirkeltje is zo ongeveer weer rond. Dit was de eerste keer dat we 2 weken gemoezeld hebben, maar wat mij betreft zijn we voorlopig wel uitgemoezeld. Een week (hooguit 10 dagen) is leuk en lang zat. Morgen nog een dagje in het schnitzelparadijs en dan morgen of overmorgen naar huis.

Dinsdag 25 juni: traject Neef -> Brüggen (255 km.)

Vandaag een beetje traag op gang gekomen, dus vertrekken we later dan de bedoeling is uit Neef. We rijden door het altijd drukbezochte Cochem, verder de Moezel af naar Koblenz en pakken daar de snelweg (61) naar Keulen, Mönchengladbach en Venlo.

Het welbekende kasteel in Cochem

Omdat het al laat in de middag is en we geen zin hebben om in de avondspits te belanden, besluiten we naar de CP in Brüggen te rijden. Als we daar om ca. 16.00 uur aankomen, is er nog net 1 plekje vrij. Het staat er bomvol met voornamelijk Nederlanders.

CP in Brüggen (€ 4,-)

We maken kennis met Jaap, die al 10 jaar in zijn camper woont. Gezellige vent, en we zitten al snel aan de borrel. Vlakbij de CP is een Döner Kebab-tent, waar we met Jaap en Jip (zijn hondje) gaan eten. Het was niet bijzonder lekker, maar de magen waren weer gevuld. Daarna hebben we wat door het aardige stadje gewandeld en zijn vervolgens neergestreken op het terras bij de burcht om nog wat te drinken. Een onverwacht leuke, laatste avond in het schnitzelparadijs .

Vanaf het terras uitzicht op de watermolen (herfstfoto van internet geplukt)

Woensdag 27 juni: traject Brüggen -> Lexmond (150 km.)

Net als gisteren, vertrokken we ook vandaag later dan we van plan waren. Nu kwam het omdat er een paar mensen nieuwsgierig waren naar de binnenkant van onze bus. Nadat we gisteravond al enkele kijkers rondom de bus hadden gehad, hielden we vanmorgen dan maar even open (camper) huis, want we vinden die belangstelling natuurlijk wel leuk. Om 11.30 uur konden we de motor starten en om 13.30 uur waren we weer thuis.

Het was een leuke vakantie of tripje, want een reis kun je het niet noemen. We hebben het prima gehad, ook het weer was overwegend goed, dus we mogen zeker niet klagen.