Onze Magirus Deutz

 

Inleiding

2013 Is het lustrumjaar van onze camper. Dan hebben wij hem 20 jaar in ons bezit en is hij bovendien 35 jaar oud. Een mooie gelegenheid om de ontstaansgeschiedenis van onze Magirus Deutz camper in beeld proberen te brengen. Jammer dat we niet zo veel foto’s hebben gemaakt tijdens de ombouw naar camper, maar wat we aan foto’s hebben, geeft wel een aardig beeld van het ombouwproject.

 

Technische gegevens

Type: Magirus-Deutz 130 R81

Motor: brandstof diesel

Vermogen: 96 KWh/130 pk

Aantal cylinders: 6

Wielbasis: 361 cm

Breedte: 250 cm

Laadvermogen: 2540 kg.

Massa ledig voertuig: 6260 kg.

Max. massa beladen voertuig: 8800 kg.(max. vooras 3000 kg.; max. achteras 5800 kg)

 

De aankoop

Op 8 juli 1993 hebben we in Joure deze Magirus Deutz-bus, een R81, gekocht met een Van Hool opbouw, bouwjaar 1978.  De MD had 29 stoelen, waarvan we er 21 achter hebben gelaten bij de verkoper. Omdat het nog steeds  een bus was, ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, mocht Jan er officieel niet mee rijden, maar die gok hebben we genomen. Jan had namelijk wel een vrachtwagenrijbewijs, speciaal gehaald om deze zware jongen te kunnen rijden, maar geen busrijbewijs.

De dag dat we de MD op gingen halen zal ons nog lang heugen. Terwijl ik achter Jan aanreed in ons oude Ford Escortje, zag ik ter hoogte van Emmeloord enorme rookwolken uit het motorblok komen (de motor zit dus achterin). Snel voor de bus gaan rijden om Jan tot stoppen te manen. Een van de 6 cilinderkoppen bleek van het blok losgekomen te zijn.

Nadat we onze nieuwe aankoop aan de kant van de weg hadden gezet, zijn we woedend in het Fordje gestapt en teruggereden naar Joure. De verkoper schrok zich een ongeluk toen hij ons voor het raam zag staan. Na veel heen en weer gepraat, zijn we overeengekomen dat hij de bus de volgende dag terug zou laten slepen naar Joure en de motor in orde zou laten maken. Een plaatselijke garage heeft er op kosten van de verkoper een ruilmotor ingezet, want aan de oude viel niet veel te redden. Toevallig was de ruilmotor ook uit 1978. Ruim 2 weken later konden we de MD voor de 2e keer ophalen. Dit is de verkorte versie, want in werkelijkheid is e.e.a. niet zonder slag of stoot gegaan.

Zo trots als een pauw gaan we o.l.v. gids Marjorie (ja, er zat een heuse microfoon in) met wat familie een dagje naar Turnhout o.m. naar Camper Center (dat inmiddels niet meer bestaat). Voor de Chevy hadden we daar al veel spullen gekocht en voor de MD hebben we dat in de loop der tijd eveneens gedaan. De ramen, kookplaat, spoelbak, watertanks enz. komen allemaal daarvandaan.

 

De ombouw naar camper

Als eerste zijn de loodzware ramen eruit gehaald en naar de stort gebracht. Daarna om de ca.30 cm. spanten met epoxy gelijmd op de plek waar oorspronkelijk de ramen zaten. Vervolgens platen triplex op maat van de originele ramen gezaagd en die op de spanten gelijmd zodat de ramen helemaal dicht waren. Tot slot is er polyester van de rol tegenaan gelijmd.

 

  

Ramen aan bakboordzijde zijn eruit                                 Ramen stuurboordzijde eveneens

 

  

Met triplex platen wordt het polyester tegen de bus aangedrukt

 

Ook het raam van de vluchtdeur is met polyester dichtgemaakt

 

  

Van binnenuit gezien zonder ruiten. Op de rechterfoto zijn de (lichtkleurige) ingeplakte spanten goed zichtbaar.

 

  

Na verwijdering van de triplex platen ziet het polyester er zo uit

 

De volgende fase was het schuren en spuiten van de buitenkant. Er is heel wat afplakband gebruikt. Vervolgens zijn de binnenwanden geïsoleerd met piepschuim en afgewerkt met Okoume triplex. Als laatste stap is de 4 cm. dikke wand op verschillende plaatsen uitgezaagd om de nieuwe ramen te kunnen plaatsen.

Voor de omkeuring naar camper door de RDW hebben we een keukenblok gemaakt, een bed in elkaar getimmerd en een provisorisch afscheidingswandje tussen keuken en slaapkamer geplaatst. Voldoende om goedgekeurd te worden en ermee op pad te kunnen gaan.

 

Het eerste reisje

Tijdens de kerstvakantie van 1993, d.w.z. 5 maanden na aankoop, maakten we ons eerste reisje met de MD naar de Costa Brava. Behalve het provisorische afscheidingswandje achterin, zaten er verder geen wanden in. Van enig interieur was geen sprake. Het hoognodige aan spullen zat opgeborgen in kratjes, in een hoekje stond een portapotti en tussen de cabine en het leefgedeelte hing een oud gordijn om 's avonds de boel enigszins te blinderen. De busbankjes dienden als zitplaatsen en met een gammel campingtafeltje ertussen hadden we een soort zit- c.q. eethoek gecreëerd. Wat jerrycans moesten voor de watervoorziening zorgen.

  

Kerstvakantie 1993: geparkeerd voor La Sagrada Familia. Daarnaast: een echt staaltje stuurmanskunst

 

Vervolgtraject

De eerste helft van 1994 is besteed aan het plaatsen van

-         een raam boven het keukenblok

-         de binnenwanden met deuren naar de slaapkamer en douche- en wc-ruimte

-         een echt toilet

-         een schoon- en vuilwatertank van 110 liter elk. 

Uiteraard is ook het nodige leidingwerk aangelegd.

 

De originele busbankjes hebben nog een jaar of twee dienst gedaan als zitplaatsen met een lap erover heen (zoals op onderstaande foto is te zien). Het laatste bankje hebben we ooit gedoneerd aan een parkeerplaats in Frankrijk, om bezoekers in de gelegenheid te stellen tijdens een stop buiten plaats te laten nemen Schamen. In ieder geval hadden we daarmee ruimte gecreëerd om nieuwe bankjes te maken en te plaatsen. 

 


Een jaar later (zomer 1994) zag de binnenkant er zo uit. Later zijn er aan de linker en rechter buitenwand bovenkastjes gekomen.

 

In 1998 hebben we een 70 liter LPG-tank geplaatst, twee zonnepanelen (2x115 watt), 4 huishoudaccu’s van 100 Amp elk, die ons (meestal) van voldoende stroom voorzien alsmede een Truma-kachel. Een jaar of 7 geleden zijn we zelfs overgegaan op een satellietschotel om tijdens de overwinteravonden naar Nederlandse televisiezenders te kunnen kijken. Voor die tijd keken we gewoon naar het lokale nieuws en weerbericht. Ook hebben we een boiler geplaatst waarvan het water wordt verwarmd d.m.v. de Webasto standkachel. Sinds 3 jaar hebben we een 1600 watt Victron lader cq omvormer en een aggregaat, die we in uiterste nood gebruiken.

In de loop der jaren is er nog wel het e.e.a. aan zowel de buiten- als de binnenkant veranderd, maar tegenwoordig ziet de MD er vanbinnen ongeveer zo uit.

 

  

Gezien vanaf de slaapkamer (alle kastjes heeft Jan zelf gemaakt, ook die tegen de voorruit) deel van de keukenhoek en bankje 

 

   

Zitgedeelte, keuken en slaapkamer gezien vanaf het dashboard. Ipv de vieze lopers ligt er nu vloerbedekking (die ook al weer vies is en eruit gaat).

 


 De boekenplank

 

En tot slot de buitenkant zoals hij er tegenwoordig uitziet

 

 

Uitleiding

Momenteel staat de kilometerstand bijna op 600.000 km. De beginstand weten we niet meer, maar in de ruim 20 jaar dat wij inmiddels met de MD rijden, hebben we er ca. 160.000 km. mee gereden. Slechts 2x met serieuze pech en 2 klapbanden (achter gelukkig).

De MD blijft aandacht (en geld) vragen. Hij is nooit "af" en de vraag is of hij dat ooit zal zijn. Desondanks willen we hem (nog) niet kwijt.